Grova havrefrallor

Ca 20 st

25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
2 dl havregryn
3 dl filmjölk
1 ½ tsk salt
1 dl krossade linfrön
1 tsk bakpulver
75 g smör, smält
4 dl fint rågmjöl
6–8 dl vetemjöl


Smula ner jästen i en bunke och häll i mjölken. Rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt havregrynen och låt blandningen stå och dra i 10 min.

Tillsätt filmjölk, salt, vetekli, rågkross, bakpulver och smör. Blanda ordentligt. Tillsätt rågmjöl och vetemjöl, lite i taget, tills degen är lagom smidig. Ha inte i för mycket vetemjöl för då blir brödet torrt. Knåda degen i några minuter.

Låt degen jäsa under bakduk i 40 min.

Dela den i ca 20 bitar och forma dem till runda bollar. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bröden med vatten. Strö över havregryn om du vill.

Grädda bröden mitt i ugnen i 10–13 min. Låt dem svalna på ett galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0