2 december - Naanbröd i stekpanna

Det blir mycket naanbröd, typ 12 st.
 
 
1 pkt torrjäst
3 dl fingervarmt vatten
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk olja
2 tsk socker eller honung
garnering: smält smör och tex vitlök, persilja, sesamfrön, salt etc

Rör ut jästen i några deciliter vetemjöl och tillsätt vatten, rör om.
Tillsätt nästan allt mjöl (spara 2 dl), salt, olja, honung/socker (och ev ägg). Tillsätt ev extra mjöl i slutet, degen ska släppa från kanterna.
Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek (40-60 min).
Stjälp upp degen på ett bakbord och dela i minst åtta delar (jag gör minst 12, mer lagom i storlek). Knåda varje del ca en halv minut och rulla sedan ihop till en bulle.
Kavla eller platta ut bullarna till 3-4 mm tjocka rundlar ca 15-20 cm i diameter.
Värm en stekpanna på max.
Baka bröden 3-4 min på varje sida i pannan.
Blanda smält smör (jag använder culinesse) med krydda du vill ha på bröden, tex vitlök, persilja, salt osv. Pensla på bröden. Servera bröden varma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0