11 december - snabba frallor

Det här måste vara mitt favoritrecept på bröd. Det går snabbt och det är så smidigt. På en timme har du nybakade frallor. Jag brukar göra en stor sats (35-40 frallor) och frysa in. Bilden är ifrån när jag tog på vallmofrön, men det gör jag inte varje gång, snarare väldigt sällan. Jag skriver in "grundreceptet", jag brukar experimentera. Har jag tex en morot hemma som behöver användas, river jag ner den i degen. Har du inte vetekli hemma - ta havrekli! En gång gjorde jag en himla blandning (vetekli, morot, havrekross, solroskärnor, krossat linfrö), det blev mums. Då minskas ju mängden vetemjöl.
 
 
50 gram jäst
100 gram margarin (jag använder Culinesse eller "hårt" smör)
1 tsk salt
2 msk sirap
3 dl (fiber)havregryn
2 dl vetekli eller havrekli
4 dl grovt rågmjöl
14 dl vetemjöl
 
Smula jästen i en bunke. Smält margarin i en gryta. Häll i vattnet. Låt det bli fingervarmt. Häll över jästen, lös upp jästen. I med salt och sirap. Tillsätt mjöl och havrekli/vetekli lite i taget till en smidig deg. Knåda degen för hand i ca 5 min (eller använd maskin). 
Rulla till bullar och låt jäsa under duk i 15 min. Pensla med vatten och strö över valfria frön.

Grädda bullarna i 250 grader i ca. 7-10 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0