Pasta med räkor, sparris och hummersås

Det här receptet kommer från en bok med lättlgad gourmetmat. Det går snabbt, en halvtimme ungefär! Yummie! Receptet räcker till 4 pers. Vi äter inte parmesan i vårt hem, tog vanlig hushållsost istället för att få lite klibb ;)
 
 
Ca 400 gram pasta (tex bandspagetti eller skruvar)
2 msk olja till kokningen
1 kg oskalade räkor (eller ett halvt kilo skalade)
400 gram färsk grön sparris (jag använde 250 gram fryst)
2 msk smör till stekning
2-3 dl grovt riven parmesanost
 
Hummersås:
4 dl creme fraiche
½ dl vitt torrt vin (jag använde matlagningsvin)
4 msk koncentrerad hummerfond
2-3 krm salt
½ krm cayennepeppar
1 msk smör
 
Koka pasta.
 
Koka hummersåsen genom att koka upp creme fraiche med vin och hummerfond. Låt såsen koka sakta i 5 minuter och smaka av med salt och cayennepeppar. Avsluta med att vispa i 1 msk smör.
 
Skär sparrisen i slantar men låt knopparna vara hela. Ta inte med den tjockaste delen om denna är träig. Bryn 2 msk smör lätt och fräs sparrisen under omrörning några minuter. Tillsätt parmesanost precis på slutet och rör om hastigt.
 
Blanda räkorna med den avunna pastan och fördela den på fyra djupa tallrikar. Ringla såsen över och lägg sedan sparrisen uppe på mitten.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Ser väldans så gott ut :)

2013-06-22 @ 15:01:11
URL: http://mariasvardag.bloggplatsen.se
Postat av: Cornelia

Det här ser verkligen mums ut! Jag tål inte fisk, men skaldjur funkar, så det här borde gå bra.

Tror jag ska prova nån dag!

Svar: ja, mums säger jag!!!!
eisblume.blogg.se

2013-09-16 @ 10:30:36
URL: http://raggsocka1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0