Snabba frallor

Dagens recept kommer från min guro Malin ;) Har ändrat lite i receptet, så jag skriver ut min version. Vill du se Malins version klickar du dig in på hennes blogg, vidare till bröd och sedan Snabba frallor. 

50 g jäst
50 g smör
5 dl vatten
1 msk brödsirap
1 msk salt
2 dl havrekli
2 dl rågmjöl
ca 10 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll i vattnet. Värm till 37 grader. Häll över jästen och rör till jästen lösts upp. Rör i salt och sirap. Tillsätt mjöl och havrekli lite i taget till en smidig deg. Knåda degen för hand i ca 5 min.
Rulla till bullar och låt jäsa under duk i 15 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över valfria frön. Jag använde svarta vallmofrön på hälften och vita vallmöfrön på resten.

Grädda bullarna i 250 grader i ca. 7 minuter.


Kommentarer
Postat av: Malin´s Diner

Men åh, tackar! Inte ofta jag blir kallad guru, men jag kan nog vänja mig vid det ;-)

Kram kram och pussa Alfred från mig!

2013-02-02 @ 19:18:03
URL: http://malinsdiner.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0