Linfröbullar

Recept från min mamma, ingen aning om var hon har hittat det. Detta är egentligen recept på picknickbullar, dvs de är stora, jag gör dem mindre.
 
16 bullar
Ugn 225 gr

1 dl linfrö
2 dl vatten
2 msk olja
4 dl lättmjölk
50 g jäst
1 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
ca 6 dl vetemjöl

Blanda linfrö och vatten och låt dra ett par timmar eller längre.
Värm mjölken till 37 gr och tillsätt oljan.
Smula ner jästen i en bunke och häll över degspadet. Rör till jästen löser sig.
Tillsätt linfrö och salt och arbeta in mjölet.
Låt degen jäsa ca 30 min.
Knåda degen och dela den i 16 bitar.
Forma till stora platta bullar. Lägg dem att jäsa övertäckta på plåt ca 30 min.
Grädda ca 12 min.
Pensla med vatten och låt svalna på galler under bakduk.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0