Rågbullar

När jag gjorde dessa bullar sist, fattades jag ingredienser. Alltså kommer jag att skriva upp originalreceptet och även hur jag ändrade det. Lycka till.
 
Alternativ 1
Smula 25 gram jäst i en bunke.
Smält 25 gram margarin och häll i 4 dl mjölk. Värm till 37 grader.
 
Häll mjölk och margarin över jästen, rör tills det blandat sig.
 
Rör i 1 krm salt och 2 msk sirap.
 
Tillsätt 1 dl rågflingor, 1 dl krossad råg, 4 dl rågsikt samt ca 5 dl vetemjöl.
 
Arbeta tills den släpper skålen, är blank och smidig. Låt vila minst 10 minuter.
 
Arbeta ut degen på bakbordet. Dela i ca 20 bitar, forma till fina bullar. Låt jäsa.
 
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna 10 minuter.
 
Pensla dem med vatten när de är klara, eller som jag som penslade med en blandning av ägg och vatten och sedan strödde på frön.
 
 
 
Alternativ 2
Smula 25 gram jäst i en bunke.
Smält 25 gram margarin och häll i 4 dl mjölk. Värm till 37 grader.
 
Häll mjölk och margarin över jästen, rör tills det blandat sig.
 
Rör i 1 krm salt och 2 msk sirap.
 
Tillsätt 1 dl havregryn, 1 dl havrekross, 4 dl rågsikt samt ca 5 dl vetemjöl.
 
Arbeta tills den släpper skålen, är blank och smidig. Låt vila minst 10 minuter.
 
Arbeta ut degen på bakbordet. Dela i ca 20 bitar, forma till fina bullar. Låt jäsa.
 
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bullarna 10 minuter.
 
Pensla dem med vatten när de är klara, eller som jag som penslade med en blandning av ägg och vatten och sedan strödde på frön.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0