Källarfranska

Ännu ett recept från mamma, hon tror att hon har hittat det i någon Ica-produktion. Det fina med detta receptet är att du kan byta ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl, vetekli eller liknande. Jag gjorde två satser, med olika mjölblandningar. Vissa med mycket grövre mjöl blir ju inte alls bra efter att ha legat i frysen ett tag. De här funkade helt okej. Det blev klart godast med endast grahams- och vetemjölsblandningen, men det andra var också väldigt gott. Lite torrare efter frysen dock.
 
När jag bakar på degvätska upp till 5 dl använder jag bara 25 gram jäst, mer behövs inte har jag blivit lärd. I originalreceptet står alltså 50 gram jäst, men jag skriver bara ut 25 gram.

Här kommer receptet i alla fall. Håll till godo.

75 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
25 gram jäst
2 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter (vete)mjöl (det går alltså attt byta ut ca 4 dl av dessa)
I min första sats hade jag 9 dl vetemjöl samt 4 dl grahamsmjöl. I min andra sats 1 dl vetekli, ca 3,5 dl grahamsmjöl samt 0.5 dl krossade linfrön.

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till fingervarmt.
Häll över jästen. Rör så att jästen löser upp sig.
Tillsätt övriga ingredienser, lite i taget.
Låt jäsa ca 30 min.
Baka ut på mjölat bakbord. Forma så stora bullar du vill.
Låt jäsa ca 30 min till.
Pensla med ägg och strö på vallmofrön, havregryn eller vad du känner för.
Grädda i ugnen 6-8 min, 250-275 grader.

I min andra sats gjorde jag brytbröd, bara för att jag tycker det ser så fint ut. Det fungerade kanon det med.
Två timmar efter att dessa var färdiga fick vi besök av syskonbarnen (även kallade huliganerna, haha) med sin far, passade helt perfekt med kvällsfika då :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0