Knäckebröd


Ca 30 st. Ugn 250 grader.

25 gram jäst
1 tsk salt
2,5 dl vatten, 37 grader
1 dl linfrö
1 msk honung
1 dl havrekli (hade vi inget hemma, så vi tog vetekli)
5 dl vetemjöl + 3 dl till utbaket (vi tog ca 2 dl grahamsmjöl i degen, går bra med vilket som)
(2dl riven västerbottenost, går att utesluta)


Smaksätt med tex
- 1 msk dillfrön
- rosmarin + flingsalt
- parmesan + basilika
- 1 tsk mortlad fänkål + 1 tsk kummin (julknäcke)
eller egen smaksättning.

Vi smaksatte med honung (eftersom jag läste fel på receptet och hade i ca 3 msk, haha) och solrosfrön.


Rör ut jäst och salt med ljummet vatten i en bunke eller köksmaskin.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen 7-10 min för hand eller 5 min med maskin.
Jäs under bakduk 15 min.
Dela degen i 30 delar. Kavla ut varje del med mycket mjöl på bakbordet. Kavla rundlar, ca 15 cm i diameter, så tunt som möjligt.
Kavla sedan med kruskavel eller nagga några gånger med en gaffel.
Lägg de utkavlade bröden på bakplåtspapper.
Grädda 5-7 min.
Låt bröden kallna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0