Hallonmoussetårta, glutenfri

10-12 personer står det i receptet, lite högt räknat anser jag. Denna bjöd jag på när jag fyllde år. Oerhört enkel att göra, och mycket mumsig. Den är redan glutenfri, och jag gjorde enbart med laktosfria produkter, så detta är verkligen en tårta som många kan äta. Den går att frysa, men limesmaken kommer fram mer då. Jag tyckte att bottnen blev för tunn, så ska jag göra den igen gör jag nog den på 1,5 sats. Moussen ökade jag på, gjorde ca 1,5 sats där. Det blir för tunt annars. Jag provade också att göra den enbart med ett lager, men mina gäster tyckte att två lager var bättre. 
 
Ingredienser:
3 ägg
2 dl strösocker
0,75 dl potatismjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
 
Mousse:
250 g hallon
4 gelatinblad
4 dl vaniljyoghurt
1,5 dl florsocker
limeskal från en lime, rivet
2 dl vispgrädde
 
Garnering:
150 g hallon
citronmeliss
lime
(jag garnerade med hallon samt vita strösselpärlor)
 
 
 
1. Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao, bakpulver och salt. Sikta ner blandningen i äggpöset. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
 
2. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt kakan svalna innan den lossas från formen och får kallna på galler.

3. Mousse: Passera hallonen genom en sil (eller använd mixer, gjorde jag). Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Blanda hallonpurén med yoghurt, florsocker och limeskal. Värm lite av blandningen i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladen smälta däri. Blanda med resten av hallon- och yoghurtblandningen.

4. Vispa grädden till fast skum och vänd i hallon- och yoghurt-blandningen.

5. Klyv chokladbottnen mitt itu till två tunna bottnar. Lägg den ena bottnen i den diskade formen. Fördela hälften av moussen ovanpå. Lägg på den andra bottnen och slutligen resten av moussen. Ställ kallt minst 4 timmar.

6. Lossa tårtan från formen och garnera med hallon, citronmeliss och eventuellt limeskal.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0