Rabarbersnaps

Jag hör till dem som inte dricker snaps. Eller, jag borde kanske skriva att jag drack inte snaps förrän jag testade rabarbersnaps för några år sen. Nu är rabarbersnaps den enda snaps jag dricker. Den smakar inte sprit och den är enkel att göra. Det tar lite tid dock.

Originalreceptet fick jag av min kompis Benny:

70 cl vodka (går bra med "fulvodka" som tex dopfelkorn)

3 rågade nävar rabarber, skuren i bitar
1 rågad näve strösocker
 
Lägg/häll allting i en burk etc, som tål att vändas på ofta. Snapsen ska dra i 3 månader, mörkt.
Varje dag i en månad skakar du på burken. De sista två månaderna vänder du på burken ungefär en gång i veckan.
När tre månader har gått, silar du snapsen och fyller på flaskor.


Jag gjorde en variant på den nu för en dryg månad sen. Jag lät allt stå i kylen i en tupperwareburk med lock, och så stod det där i ca 5 veckor. Jag skakade burken varje morgon. Efter ca 5 veckor silade jag och hällde på flaskor. Nu ligger flaskorna i kylen. Vi testade snapsen på personalfesten, och den smakade bra. Så det där med 3 månader är kanske lite si och så. Ju längre den drar, desto bättre smak så klart. En somrig snaps, absolut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0