Hälsobröd

Det här receptet är egentligen för långpanna, men jag gjorde det i två stycken brödformar istället. Det blev bra, så det kommer jag att fortsätta med. Here you go:

1 paket jäst
7 dl vatten
2 dl havregryn
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl sesamfrö (hade inte jag hemma, tog pumpafrön istället)
2 dl kruska-, vete- eller havrekli
2 msk sirap
2 msk oliv- eller rapsolja
1 tsk salt
9-10 dl dinkelmjöl eller vetemjöl special (jag blandade, och det går säkerligen att blanda in fler sorters mjöl)

Smula jästen i en degbunke.
Lös upp den med lite av vattnet.
Koka en gröt av havregryn, linfrö och 4 dl av vattnet i ca 2 minuter.
Blanda ner resterande vatten och låt svalna till fingervärme.
Blanda alla ingredienser med jästen.
Bearbeta degen några minuter. (Degen ska vara lösare än vanlig matbrödsdeg. Min blev inte det, men blev som sagt bra i alla fall.)
Låt jäsa i ca 30 minuter eller till dubbel storlek.
Arbeta degen igen och bred sedan ut den i långpanna klädd med bakplåtspapper (här valde jag alltså brödformarna istället).
Låt jäsa 30 minuter till.
Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i 15-20 minuter (jag hade lite längre eftersom jag gjorde större/tjockare bröd).
Låt brödet svalna och skär det sedan i rutor.

 
Bilder från när jag gjort som man ska, i långpanna... ;)

Kommentarer
Postat av: Malin

Mmm... ska jag verkligen testa!! :)

2011-06-18 @ 08:20:32
URL: http://gottoblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0