Chokladpannacotta

Igår åt vi chokladpannacotta. Det var första gången jag gjorde pannacotta, gud så lätt det var! Det ska jag göra fler gånger!

Receptet hämtat från recepten.se, men jag har ändrat efter hur mycket jag ville göra. Detta räcker till två personer.

2,5 dl grädde
0,25 dl socker
lite vaniljsocker
0,25 dl kakao
2 st gelatinblad


Häll grädden i en kastrull. Häll i sockret. Häll i vaniljsocker.

Häll i kakaopulvret. Vispa till en jämn smet. Lägg gelatinbladen i blöt.

Låt chokladblandningen koka upp, rör om och låt putta 1-2 minuter och ta sedan direkt av den från plattan. OBS! Var försiktig, tänk på att grädde liksom mjölk lätt kokar över så gå inte ifrån spisen!

Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i dem i kastrullen och vispa runt lite så de smälter. OBS! Kastrullen måste ha tagits bort från plattan när detta görs för det får inte koka.

Häll upp i portionsglas.

Ställ kallt i minst 2 timmar så att pannacottan stelnar. Jag gjorde i ordning den dagen innan.

Dekorera med t.ex. riven choklad, siktad florsocker, hallon eller blåbär, citronmeliss, syltade apelsinskal, strössel. Vi hade björnbär.

Servera, ät och njut!


Kommentarer
Postat av: Sara

Hör av dig till mig för goa recept - gör jätteofta pannacotta! Oslagbart: vit choklad med jordgubb!

2011-12-23 @ 09:53:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0