Juligt fröbröd

Förra året hittade jag ett intressant recept i en Buffétidning. Testade att göra det till julaftonsmaten, och det gick åt som smör i solen! Nu längtar jag sedan länge till jul, och därför delar jag med mig av receptet, så ni hinner att baka det ;) Jag hoppas verkligen att jag hinner baka detta (och mycket annat). Lycka till :)
 
Bild lånad från www.ica.se
 

7 dl vetemjöl

3 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl

2 tsk salt

2 tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap

1 l filmjölk

1 dl russin

150 g fikon i bitar

2 dl hasselnötter

smör att smörja formen med

2 dl sesamfrö

2 dl pumpakärnor

 

Sätt ugnen på 200°C.

Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, grovt rågmjöl, salt och bikarbonat i en bunke. Rör ner mörk sirap, fil, russin, fikon i bitar och hasselnötter.

Smörj brödformarna (1 per bröd) och bröa dem med sesamfrön. Häll i den lösa brödsmeten och strö över pumpakärnor. Grädda bröden längst ner i ugnen i 40 min.

Sänk sedan temperaturen till 175°C och grädda 40–50 min till.

Ställ in en plåt över bröden i ugnen om de får för mycket färg. Stjälp upp på galler och låt svalna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0