Citronmuffins

Idag har jag bakat både kladdmuffins och äpplemuffins (vi ska ha middagsgäster ikväll, hihi). Sen fick jag för mig att baka mer och hittade en citron i kylen. Hmm, aldrig testat citronmuffins, jag kör - tänkte jag! Jag hade i lemon curd i mina, men som sagt går detta att utesluta. En första provsmakning gav dem godkänt betyg, mycket citronsmak! Här har ni receptet!
 
50 gram rumsvarmt margarin
1 dl strösocker
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk och citronsaft 
1 st citron (skalet)
 

Vispa smör och socker. Vispa i ägget. Blanda de torra ingedienserna i en bunke och rör ner i smeten. Riv skalet av citronen och tillsätt det i smeten. Pressa citronen och mät upp saften. Fyll på med mjölk så det tillsammans blir 1 dl. Rör ner vätskan i smeten. Lägg smeten i muffinsformar. (Klicka i en tsk lemoncurd i varje form - kan uteslutas.) Grädda i 175 grader ca 15 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0