Bornholm

För exakt en vecka sedan gjorde jag mitt första besök på Bornholm. Bornholm kallas även solskensön, men det var regn och dimma när vi var där, så det kan jag inte uttala mig om ;)

Klockan 7 på morgonen tog jag bussen in till Ystad, och väl där (ca 7.35) mötte jag upp mitt resesällskap (Helen, Benny, Erica & Hampus). Vid åtta fick vi gå ombord på katamaranen, och halv nio bar det iväg. Vi satt i den barnvänliga avdelningen på båten, för Hampus skull. Han tyckte dock att det var roligare att titta ut på vattnet som forsade förbi. Vi var framme i Rönne ca 9.50. Vi valde att åka direkt till Hammershus, en gammal borg, med buss (en tur på en timme). Bussturen var en upplevelse. Det var svinvarmt, och busschauffören var inte direkt den smidigaste på gaspedalen... Benny sade att han hade ont i bakdelen, och vi andra instämde. Nåväl, framme vid Hammershus hade det inträffat en olycka så vi kunde inte bli avsläppta på rätt ställe utan fick gå sista biten. Det var ingen lång bit, så det spelar ingen roll. Själva borgen var imponerande, eller åtminstone har den nog varit det en gång i tiden. Stort område och vilken underbar utsikt! Man kunde få guidad tur, men Erica konstaterade att vi kommer inte att fatta nåt av vad de säger i alla fall, så vi kan lika bra strunta i det. Erica & jag ägnade oss åt att utforska ungefär varje millimeter av området, vi gick uppför trappor, vi gick in i vattenfyllda (pga regnet) hålor osv. Jag konstaterade att jag vill ha en borg, Erica tyckte det var en bra idé hehe.

Det första jag fick se var denna skylt. Jag skrattade så att jag höll på att dö...



Det var som sagt dimmigt och regnigt när vi var på Hammershus, så bilderna blir inte bättre än så här:















Efter Hammershus tog vi bussen till Svaneke. Hampus somnade och sov hela bussresan (som tog en timme), lyckost... I Svaneke bestämde vi oss för att äta på ett rökeri. Det blev olika maträtter (laxlasagne, fish and chips samt fiskfilé med pommes) för oss. Mitt batteri dog så det finns inga foton efter Svaneke. Solen kom fram, och vädret var så där lagom. Inte för varmt och inte regn. Lagom helt enkelt.





Vid tre åkte vi vidare mot Rönne, även den bussturen tog ca en timme. I Rönne ägnade vi oss åt att gå i affärer och titta runt i staden innan vi var tvungna att gå till katamaranen för hemfärd. Vi lämnade Bornholm 18.30 och kom till Ystad ca kvart i åtta på kvällen. En riktig höjdardag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0