Boken om mig

Mina åttor befinner sig just nu på prao i två veckor. När de kommer tillbaka kör vi igång projekt Boken om mig. Jag kommer att hänga på där, och skriva min egen bok om mig, i bloggform. Jag kommer kanske inte att uppdatera varje dag, men målet är att jag ska försöka detta. Något inlägg kanske blir bra nog att visa åttorna hur man kan skriva. I så fall lägger jag ut det inlägget både här och på skolbloggen. Deras Boken om mig består av:

Boken om mig – innehåll
Kursiverade rubriker är valfria, övriga är obligatoriska!
1.      Min släkttavla – familjeträd eller annan uppställning (kräver lite forskning!).
2.      Min familj – beskrivning av familjemedlemmarna.
3.      Mitt namn – intervjua dina föräldrar om hur du fick ditt namn.
4.      Min födsel och året jag föddes – intervjua dina föräldrar.
5.      Jag som ett litet barn – intervjua dina föräldrar.
6.      Viktiga händelser? Oskyldigt bus, saker du ångrar, personer som du aldrig kommer att glömma eller andra viktiga händelser – små som stora.
7.      Hur jag ser ut – en beskrivning av dig själv innehållande ett självporträtt/foto och ett skriftligt signalement.
8.      Skolan och lärarna – din relation till ämnen, kompisar osv.
9.      Just nu – så här ser en vanlig dag ut i mitt liv.
10.    Mina kompisar.
11.    Mina intressen.
12.    Jag och sport.
13.    Jag och musik.
14.    Jag och film.
15.    Jag och böcker.
16.    Jag och Internet.
17.    Jag och min mobiltelefon.
18.    Jag älskar...
19.    Jag hatar...
20.    Det här gör mig glad.
21.    Vad jag funderar över.
22.    Det här vill jag ändra på.
23.    När jag blir stor vill jag – vad har du för några planer inför framtiden? Jobb, boende, fritid, vänner, familj eller andra storslagna planer?
24.    Människor jag beundrar.
25.    En levnadstecknare ser på mig. Detta kapitel skall du inte skriva själv utan be någon annan att skriva om dig. Det kan till exempel vara en förälder, ett syskon eller en kompis.
26.    Dikter.
27.    Mitt liv i bilder.
28.    Egna idéer.

Jag funderar dessutom på att väva in ämnen från diverse listor jag har hittat påbloggar, t ex
Min tro
Detta ångrar jag
Därför bloggar jag
Det här upprör mig
Det här får mig att må bättre
Det här får mig att gråta
Min favoritplats
Det här saknar jag
Ett sista ögonblick
Min önskelista
Min favoritplats
Den här veckan
Det här saknar jag
Det här gör mig upprörd
I min… låda
En kändis jag är lik

Det blir vad jag gör det till helt enkelt. Jag har ingen speciell ordning på mitt projekt. Det blir som det blir.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0