Lucka 15 - Berätta om en av dina favoritböcker

En bra bok ska fängsla mig. Den ska hålla måttet, från början till slut. Den ska inte innehålla för mycket grammatiska fel. Jag har blivit så petig med detta på senare år. Just nu läser jag Ann Cleeves sk Shetlands-serie. Den innehåller oerhört många fel, jag blir irriterad och stör mig. Samtidigt håller historien genom boken, så jag fortsätter att läsa.

Jag läser helst kriminalromaner, ungdomsböcker och biografier. En och annan chic lit stryker med. Mina favoritförfattare är Denise Rudberg, Kajsa Ingemarsson, Peter Robinson, Simon Becket, Peter Pohl, JK Rowling, CS Lewis mfl. Förr i tiden var Camilla Läckberg med på listan, men de sista böckerna (efter Olycksfågeln) håller inte måttet. En annan favroti är Janet Evanovich, som skrivit böckerna om Stephanie Plum, prisjägare. Dessa har jag skrivit om tidigare i bloggen.

Förr i tiden läste jag Danielle Steel, och samlade på dessa. Jag har dem fortfarande kvar, det ser snyggt ut i bokhyllan. Jag kan fortfarande läsa hennes böcker, men ärligt talat så lär jag mig ingenting av dem...

Min absoluta, alla kategorier, favoritbok är Peter Pohls Jag är kvar hos er.
Boken handlar om femtonåriga Anna som får diagnosen hjärntumör. Man får följa Annas kamp sista tiden. Boken är växelvis skriven av Annas mamma, syster, bästa kompis och läkare. Hennes journaler vävs också in på ett bra sätt. Peter Pohl är mästarnas mästare på att berätta om hur det är att förlora någon. Boken griper tag i dig på ett sätt man inte är van vid. Förbered dig på en känslomässig upplevelse. Jag grät så att tårarna sprutade.

Jag har tipsat många elever om denna bok, nu senast läste en av mina tjejer i nian den. Tjejen har väldigt grav dyslexi, men jag tänkte att boken är indelad i så många små kapitel att det kommer hon att klara av. Dagen efter kom hon och meddelade att hon läst "hela natten" (i alla fall till efter midnatt), hon kunde inte släppa den, det var den bästa bok hon hade läst!

Det är just det man får veta, att jag tipsat dem om en bra bok, den bok som kom att bli den bästa de läst, när jag tipsar dem. Det är det som är det fina med mitt jobb, jag kan tipsa mina elever om mina egna favoriter. En annan bok jag brukar tipsa om är Peter Pohls & Kinna Gierths Jag saknar dig, jag saknar dig. Den är också oerhört bra!

Sara Ohlsson är en ny författarinna som skrivit boken Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan i morgon. Klockren bok om hur det är att bli dumpad, hur man kommer ikapp, hur man överlever. Så helt klart fantastisk! Tänk om det funnits en sådan bok när jag gick på gymnasiet/högstadiet... Jag älskade den.

Nu blev det inte bara en bok, men böcker är ju något jag verkligen gillar, så det var svårt att välja.

Update: Favvobiblosara upplyste mig om att jag faktiskt krockade med Sara Ohlsson på bokmässan :P


Kommentarer
Postat av: Sara

Glöm inte att skriva att du krockade med författaren på bokmässan!

2011-12-23 @ 09:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0