10 december - laxgryta/soppa

Jag använde bara lax, men det går säkert att använda torsk eller sej också. Ta det du har hemma, det brukar vara min filosofi.
 
500 gram lax/fisk
en bit tärnad zucchini
lite rödlök
två morötter, strimlade
ärtor
haricot verts
lite räkor
2 msk tomatpuré
fiskbuljong
 
lite vitt vin (det beror ju på hur mkt ni gillar vin i mat)
3 dl matlagningsgrädde
ca 2 dl vatten

olja att steka i
salt
peppar
timjan el rosmarin
 
 
Stek upp morötter och zucchini i olja (jag använde smaksatt med timjan) och stek några minuter. I med övriga grönsaker, tomatpuré, vatten och fiskbuljong. Låt koka upp lite. I med grädden och låt sjuda lite.
 
Låt vinet koka upp, i med laxen, koka i tre minuter under lock. I med grönsaksröran, koka upp, i med räkorna, krydda och salta.
 
Jag kan tänka mig att en aioli till detta gör susen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0