Tomatchutney

Förra veckan testade jag att göra egen tomatchutney, av våra tomater och chili från växthuset. Detta recept räckte till en burk (honungsburk). Funkar kanon till både kött och kyckling!
 
500 g solmogna tomater
1 röd chili
2 msk riven färsk ingefära
250 g socker
1 tärnat äpple
1 hackad vitlöksklyfta (jag rev min på rivjärn)
2-3 msk vitvinsvinäger

Skär tomaterna i klyftor och skär bort kärnhus och skal med en vass kniv (nästa gång tänker jag testa att bara dela och inte ta bort nåt alls). Dela tomatköttet i bitar, skala och tärna äpplet och finhacka en nästan helt urkärnad chili. Lägg i en kastrull tillsammans med ingefära, socker och hackad vitlök.
Koka chutneyn i ca 30 minuter på svag värme, tillsätt vinägern efter halva tiden.
 
 

Kommentarer
Postat av: Cornelia

Tusen, tusen tack för länken till beskrivningen! Kram!

2013-09-16 @ 10:49:30
URL: http://raggsocka1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0