Det där med smeknamn

Bara lite funderingar så här på förmiddagen. Om man nu bestämt sig för att ens barn ska ha ett smeknamn som man ska kalla barnet för, varför inte döpa barnet till det smeknamnet då? Varför döpa en unge till Carl om du ändå tänkt att kalla barnet för Calle? Vi, eller mest jag, hade planer på att A skulle hela Vilhelm, för att vi gillar namnet. Något vi inte gillar är däremot Ville, och vi antog att han skulle få det smeknamnet direkt. Och vad är det egentligen med folk som tror att de kan ge andras barn smeknamn på sina namn, fast föräldrarna säger klart och tydligt att barnet är döpt till X och inte något annat.


Kommentarer
Postat av: Maya

Ramlade in här via en blogg, via en blogg... :) Så jag tänkte lämna ett avtryck :)

Ja dessa frågor har jag också funderat över. Min son döptes till Robin, ÄNDÅ fick han smeknamnet Robban av några kompisar ett tag...sååå långt är det ju inte att säga Robin kan jag tycka. Idag säger de flesta hans efternamn som smeknamn. Jaja, sånt går inte råda över...

Kan också tycka det är konstigt att man döper till Carl men själva säger Calle. Min sambo heter Per men INGEN säger Per så nu funderar han på att byta till Pelle eftersom alla säger Pelle.

Ha en fin kväll
// Maya

Svar: Vad roligt med en ny läsare! :) Öhh hallå liksom, Robban är ju längre än Robin?! I detta fallet var det enbart sambon, min syster o min pappa som trodde kille. Alla andra tjatade om min tjejmage o hjärtslag osv. Yeah yeah ;)
eisblume.blogg.se

2012-11-27 @ 17:51:22
URL: http://maypel.wordpress.com
Postat av: Åsa

tänker som du, vi funderade just över detta när vi bestämde namn på våra töser, inga smeknamn inte

2012-11-27 @ 22:05:16
Postat av: Malin

Enig! En del använder ju bara smeknamn på sina barn. Det är väl upp till dem (ibland kan jag t.o. m. tycka att det är lite gulligt med smeknamn), men respektera för tusan om andra vill att man kallar deras barn vid deras riktiga namn! Jag hade Karl som ett favoritnamn när vi skulle välja namn åt Hannes, men Kalle tycker jag är jättefult. Så därför valde vi inte det. ;)

2012-11-27 @ 23:23:13
URL: http://gottoblandat.blogg.se
Postat av: Lotta

precis därför som mina föräldrar döpte mej och min bror till smeknamnen direkt :) för dom ville ju kalla oss Lotta och Calle och att det var våra riktiga namn, inte Charlotte eller Carl.

Svar: exakt!!!!
eisblume.blogg.se

2012-11-29 @ 20:32:32
URL: http://brightsides.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0