Lussekatter

Förra året bakade jag lussekatter på ett annat recept. De innehöll tex kokt potatis. Det var ingen höjdare. I år kör jag på beprövat recept, och det här receptet har jag fått av min fd kollega Åsa.
 
50 gram röd jäst
150 gram smör
5 dl mjölk, gammaldags eller 3%
250 gram kesella
1 gram saffran
1,5 dl socker
1 tsk stött kardemumma
½ tsk salt
ca 18 dl vetemjöl
 
Smula jästen direkt i degbunken. Smält margarinet i en kastrull, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Häll degspadet över jästen, rör tills jästen lösts upp.
Tillsätt kesella, kryddor och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig.  Låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 minuter.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Baka ut lussekatterna, lägg på plåt och låt jäsa övertäckta ca 40 minuter.
Pensla med uppvispat ägg, garnera gärna med russin.
Grädda i ugnen 225-250 grader i ca 5-10 minuter.
Låt kallna på galler under bakduk.
 
A var med och bakade en stund, sen kom faster och farbror på besök och det var ju superbra för han tyckte att det var bättre att mysa med dem.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0