Morotsbröd

Det här brödet bakade jag förra veckan. Riktigt mumsigt och saftigt. Martin hävdar att det är det godaste bröd jag bakat, och jag kan absolut hålla med.

Receptet räcker till två stora bröd, jag tror nog att det kan räcka till tre stycken brödformar. Ska testa det nästa gång, för en nästa gång blir det absolut med detta bröd!
Lycka till!

 


50 gram jäst (jag tog bara 25 gram, det räcker. Längre jästid dock.)
Morötter (i receptet står att det ska vara 2 stora. Jag hade i 5-6 normalstora.)
50 gram margarin
5 dl mjölk
14 dl vetemjöl (jag tog vetemjöl och rågsikt, ca hälften av varje.)
1,5 tsk salt
2 msk sirap
1,5 dl solrosfrön

Skala och riv morötterna.
Smält margarinet. Häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula sönder jästen i em bunke. Häll över degspadet så att jästen smälter.
Tillsätt sirap, salt, morötter och solrosfrön.
Häll sist i mjölet och arbeta ihop till en lös deg.
Jäs under bakduk 30 minuter.
Knåda den jästa degen lätt på mjölat bakbord.
Dela i två och sno ihop till vridna längder.
Jäs på plåt under bakduk 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0