Lucka 2 - Berätta om staden som du bor i

Borås - här bor jag!

Borås är
- Sveriges fjortonde största stad, drygt 66 000 invånare
- en stad i Västergötland
- textilindustrins och postorderföretagens Mecka
- Borås baskets och IF Elfsborgs hemstad
- hemstad för Shirley Clamp, Helge Skoog, Björn Hellberg, Patrik Järbyn, Henning Mankell, Magnus Carlsson kommer från Fristad men idag får han räknas som boråsare.
- en stad tack vare Gustav II Adolf som grundade staden 1621
- förort till Göteborg. Eller tvärtom. Haha. Oavsett - mindre än 7 mil dit.
- en knutpunkt. Nära Varberg, Göteborg, Alingsås, Jönköping....


Borås har
- en fin djurpark som jag tycker om att strosa i
- en massa skulpturer, som jag inte tycker om (jo vissa...)
- Knalleland <3
- brunnit 4 gånger
- floden Viskan som rinner rakt igenom.
- fått diverse utmärkelser, bla Årets Stadskärna 2011 och Årets Ungdomskommun 2010.
- mycket parker
- massor av kyrkor
- "Sommartorsdagar". Sedan slutet av 1980-talet har kända artister uppträtt på Stora torget på just torsdagskvällar. Gratis!
- bra kollektivtrafik.
- vunnit min kärlek. Jag älskar stan. Varför, kan man undra. Jag vet inte, om jag ska vara ärlig. Det kan vara att det är perfekt för mig. Jag har allt jag vill inom 30 minuter. Borås är hemma.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0