Vingklippt ängel

Idag har jag läst ut Berny Pålssons Vingklippt ängel. Jag har aldrig läst en "sådan här" bok tidigare. Med sådan här menar jag att den är väldigt, väldigt utlämnande, och man får uppleva helvetet att vara schizofren osv. Jag kopierar in längre ner på sidan vad det står om boken på adlibris, så kan ni själv läsa :)

Ett citat ur boken som jag vill ha med är:
Människorna är så korkat lättsinniga. Vad vet de om att vilja dö så mycket att man inte kan leva? Ingenting. De går till sina jobb, shoppar sina moderiktiga kläder, diskuterar senaste ragget och är rädda för allt som avviker.

Jag tycker att boken var väldigt bra. Svårt att veta om jag vill rekommendera den åt mina elever, vissa kanske inte kan stå emot demoner osv efteråt? Man får nog vara väldigt noga med vem man rekommenderar den till. Tror jag.



Kopierat från adlibris:

"... en begåvad, blödande poet som skriver outhärdligt starkt med livet som insats ... en biografi att sluka." Amelia

Som barn var Berny alltid rädd. Rädd att pappa skulle ha druckit, för att bli besatt av djävulen, för att vara ensam, för att vara bland folk, rädd för spindlar, mat, telefoner. Berny hittar tidigt till föräldrarnas bar- och medicinskåp. Snabbt lär hon sig att missbruka och att missbrukas; droger, mediciner, alkohol, sex. Tvångsmässigt dras hon till den slutgiltiga lösningen: rakbladen och lindringen genom dem. Berny Pålssons berättelse lämnar ingen oberörd.

I en självbiografi som inte liknar någon annan får vi följa en ung flickas liv på olika behandlingshem och sjukhus med vaga och varierande diagnoser av psykisk sjukdom.

Vingklippt ängel lämnar ingen oberörd. Med ett vackert och egensinnigt språk berättar Berny Pålsson skoningslöst och naket om främlingsskap, missbruk, blodets makt och om hur det är att leva i en svart saga.

Hennes väg till tillfrisknande är full av raseri och livskraft.

"Hennes bok skriker vilt och uppfodrande rakt in i mig ... Språket har en kraft och bärighet och händelserna är så fint utmejslade och precisa, att jag glömmer att det här faktiskt har hänt. Allt ihop. Eller också vill jag inte att det ska ha hänt." Nerikes Allehanda

"Det går inte att släppa den." Värmlands Folkblad

"En slående ärlig och rak bok, som i vissa stunder får läsaren att rygga tillbaka ..." Vestmanlands Läns Tidning

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nog ingen bra ide att rekommendera den till alla nä! :/ Ungar är ju lättpåverkade oxå!

2010-08-24 @ 18:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0