Rågsiktskakor med havregryn

 

½ pkt jäst (25 g)
4 dl mjölk, ljummen
1 ½ tsk salt
2 msk ljus sirap
1 ½ dl havregryn
25 g smör, rumsvarmt
6–7 dl rågsikt

 

Lös upp jästen i mjölken i en bunke.

Tillsätt salt, sirap och havregryn. Låt blandningen stå i några minuter.

Tillsätt smör och rågsikten, lite i taget. Knåda degen kraftigt så att smöret fördelas jämnt i degen så att glutentrådarna blir starka och brödet luftigt. Kör gärna degen i en hushållsmaskin i några minuter.

Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min. Om du vill snabbjäsa degen kan du täcka bunken med plastfolie. Då går jäsningen lite snabbare eftersom fukt och värme bevaras bättre i bunken. När degen jäst till dubbel storlek är den klar.

Dela degen i två delar. Rulla dem till bollar och tryck ut dem till rundlar, ca 20 cm i diameter på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Stansa ut ett hål i mitten med ett snapsglas. Nagga ytan med en gaffel för att undvika luftbubblor plus att det ger ett snyggt mönster.

Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 220 grader.

Grädda bröden mitt i ugnen i 10–14 min. Låt dem svalna på ett galler under en bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0