Enkla frukostbrödet i form

Det här brödet jäser endast en gång direkt i formen. Jag tyckte resultatet blev sämre med kalljäsning (testade att göra dubbel sats o tog halva som kalljäsning). Över lag tycker jag nog att det var ett ganska så tråkigt bröd ;)

 

12 g jäst (¼ pkt)
2 dl mjölk, fingervarm
1 tsk salt
1 msk rapsolja
5–6 dl rågsikt

 

Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja och rågsikt, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Forma degen till en slät boll.

 

Tryck ut degen till en rund kaka i en form, ca 24 cm i diameter klädd med bakplåtspapper  (utan att jäsa). Nagga degen med en gaffel och strö över lite mjöl. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim. Sätt ugnen på 250 grader.

Kalljäsning: Täck formen med folié och ställ den i kylskåpet över natten. Ta fram den på morgonen före du sätter på ugnen och låt den stå i rumstemperatur tills ugnen är varm. Grädda enligt instruktionerna.

 

Sänk värmen till 225 grader och grädda brödet mitt i ugnen i 12–15 min. Lyft upp brödet i papperet och låt det svalna under en bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0