Rabarbermuffins med kardemumma

I onsdags plockade jag första stängeln med rabarber och gjorde rabarbermuffins på den. Det blev mumsfilibabba, så här kommer receptet!

100 gram smält margarin
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
kardemumma (välj själv hur mkt)
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 200 grader (varmluftsugn 175 grader).
Ställ pappersformarna på en plåt.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa socker och ägg pösigt.
Tillsätt de övriga ingredienserna.
Blanda till sist i matfettet.
Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte till mer än tre fjärdedelar.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
 
 
Det här är mitt favoritrecept på muffins, de blir kladdiga och goda, det gillar jag. Har utgått från ett kladdkaksmuffinsrecept och ändrar i receptet bara. Jag hade dock i för lite rabarber så nästa gång skördar jag ordentligt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0