9 december - Potatis och purjolökssoppa

Det här receptet kom till när jag låg i influensa i mars. Jag orkade typ inte göra nåt och mina smaklökar var inte de bästa. Sonen åt två portioner åtminstone ;)
 
Till 2 pers behövs:
 
400 gram potatis
en bit hackad purjolök
1 tärning hönsbuljong
4 dl vatten
1-1.5 dl matlagningsgrädde (kan i och för sig tänka mig att vispgrädde blir mycket godare)
salt
peppar
andra kryddor om du vill
 
 
Skala och tärna potatisen. Lägg tillsammans med purjolöken, buljongen samt vatten i en kastrull. Koka tills potatisen är mjuk. Mixa med en mixer, i med grädden och kryddor, koka upp. Servera.
 
Toppa gärna med lite knaperstekt bacon.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0