24 december - saftiga äppelfrallor

 
De här frallorna är mumsmumsmumsiga! Lika saftiga dagen efter baket! I originalreceptet står att man ska använda pumpakärnsolja i samt dekorera med pumpakärnor. Jag kör med rapsolja eller matolja i och har jag inga pumpafrön hemma dekorerar jag med solrosfrön.
 
50 gram jäst (som vanligt använder jag bara 25 gram)
5 dl fingervarmt vatten
0,5 dl pumpakärnsolja
1,5 tsk salt
2 msk (bröd)sirap
2 (syrliga) äpplen
5 dl dinkelmjöl fullkorn
ca 10 dl vetemjöl (special)
 
Garnering:
1 ägg till pensling (alt vatten, vilket jag använder)
pumpakärnor
 
Smula jästen i en degbunke. Tillsätt vatten och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt olja, salt och sirap.
Skala, kärna ur och grovriv äpplena och tillsätt i degen. Häll i dinkelmjöl och vetemjöl. Arbeta till en blank och smidig deg, i maskin ca 8 min. Låt vila under bakduk i bunken i ca 30 minuter.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela i två jämnstora delat. Rulla till längder ca 70 cm långa. (Eller så delar du redan nu upp degen i ca 25 bitar, forma dem till bullar eller vad du vill.)
Vispa upp ägget lätt och pensla längderna. Strö över pumpakärnor.
Skär varje längd i ca 12 bitar, lägg på bakplåtspapper på plåt. Jäs ca 30 minuter till knappt dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 7 minuter.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0