Hamburgö

Torsdag till lördag (Kristi himmelsfärd) tillbringade jag, fem föräldrar och 13 elever ur klassen på Hamburgö. Hamburgö är en ö strax utanför Hamburgsund i Bohuslän. Man tar sig dit genom att åka linfärja 130 meter från Hamburgsund. Vi hyrde en gammal skola och vi har haft det helt underbart.

Glada, nöjda och lugna elever.
Glada, nöjda och lugna föräldrar.
Glad, nöjd och lugn mentor.


Alla skor i hallen. Man lärde sig att inte snubbla ;)


Ett miljövänligt påfund. Papper och "nr 2" i bakre hålet, "nr 1" i främre. Om det var så miljövänligt vet jag inte, man fick spola 3 gånger för att få ner en bit papper...

Vad har vi då gjort undrar ni kanske. Ja, första dagen tog vi oss upp till Bohus fästning strax utanför Kungälv. Det var regnigt och kallt. Vi tillbringade ungefär 45 min med att utforska fästningen, och de gillade det. Därefter drog vi till Torp köpcentrum i Uddevalla. Där skulle vi äta lunch plus att de fick gå runt och shoppa lite. Vi skulle nämligen egentligen till Vitlycke och kolla men det ville inte eleverna så vi ställde in det. Incheckningen på boendet var från 16.00. Vi lämnade Torp runt 15 och tog oss uppåt. Vi fick vänta på färjan i Hamburgsund, och var på plats på ön strax före halv fem. Vissa drog ganska omgående till stranden och badade, galna ungar! På kvällen grillade vi kyckling, sen utforskade de ön lite till.

På fredagen åkte vi en båttur på förmiddagen, så häftigt. Först var det lugnt och stilla, sen gasade han på ordentligt, jisses vad coolt. Särskilt som vågorna var höga, haha.


Hamburgsund


Någon som är sugen på en båt eller två?


En vägskylt mitt i vattnet


Här gasar han på bra :)





På eftermiddagen fick vi med oss ett gäng som ville se Fjällbacka. De som inte ville slapp. De stannade hemma och spelade fotboll mm. Vi som åkte till Fjällbacka gick i Kungsklyftan och gick upp på Vetteberget. Därefter belönades de med glass i hamnen.

Mitt absoluta favoritfoto från resan är detta:


Utsikten från Vetteberget slår det mesta. Det tyckte de här fem också.




Korv & GREJER???!!! What? Vi diskuterade detta länge. Är det så att man kan köpa allt möjligt där? Tex "Jag har ADHD, ge mig en tablett". Troligtvis inte.


På fredagskvällen åt vi fin middag på Hjalmars inne i Hamburgsund. Hemma igen blev det egentid. På lördagen städade och packade vi, och checkade ut runt 11.30. Därefter begav vi oss söderut. Vi stannade på Bäckebol och åt lunch, halva gänget på Mackedonken, halva på Ikea. För min del blev det ratatouille på Ikea. Därefter blev det Liseberg fram till 23 för de flesta. Jag åkte hem och slappnade av istället.

En helt underbar klassresa, soligt väder på ön hela tiden, perfekt ordnat program (hum hum, undra vem som fixade så det blev så) enligt föräldrar och elever. Så värt att lägga ner energin på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0