Mitt namn

Det var många bud kring mitt namn. Min pappa tyckte till exempel att jag skulle heta Anette. Morfar tyckte att jag skulle heta Lotta. Nej, sa mamma, hon ska heta Jenny. Ja, mamma vann den striden ;)

Mina tre namn blev Jenny Ingrid Marie. 

Namnet Jenny betyder vänlig. Jenny är ett kvinnonamn och är en engelsk kortform av Johanna och en smekform av Jane. Kan även vara en smeknamnsform för Jennifer. Det finns också ett rumänskt namn som stavas Jeni, som har betydelsen vit, mjuk. Namnet har använts i Sverige sedan 1767. Jenny var en av kometerna på namntoppen under 1980-talet (nähä? Det har jag inte märkt?!). Namnsdag 6 oktober.

Ingrid är efter min mamma. Ingrid är ett kvinnonamn med nordisk ursprung. Den ursprungliga formen av namnet var Ingifridh. Första delen av namnet kommer från ett gammalt gudanamn med oklar identitet och andra delen av fridher "vacker, älskad". Namnsdag 9 oktober.

Marie är en fransk form av Maria som använts i Sverige sedan 1690-talet. Namnet är dock ovanligt på de yngsta idag, något som kan förklaras av att namnet var ett modenamn för deras föräldrageneration. Maria har ett arameiskt ursprung och kan betyda morsk eller trotsig. Förr delade Marie namnsdag med Maria (28 februari), och i nin värld har jag fortfarande namnsdag denna dag ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0