Kycklinggratäng med dijonsenap och basilika

Ett lchf-recept som jag anpassat efter vad jag har hemma. Riktigt enkelt och oerhört mumsigt! Återigen perfekt till matlåda. Den blir faktiskt godare dagen efter ;) Jag har provat att göra detta med kyckling, fläskfilé och fläskytterfilé, blir precis lika bra vilket som. 

4 st kycklingfiléer
smör att steka i
1 st tomat (eller fler, upp till dig)
1 kruka basilika (jag använder fryst, blir precis lika bra)
3 msk (eller mer) dijonsenap (jag använder fransk senap)
2 dl vispgrädde (jag använder matlagningsgrädde)
2 st vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
salt och peppar
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Putsa kycklingfiléerna och banka ut dem försiktigt om de är ojämna. Stek i smör så att de får en fin yta. Jag delar kycklingen i mindre bitar, enklare vid servering.

Skiva tomaten tunt. Lägg filéerna i en ugnsfast form och lägg på tomaterna. Repa av alla basilikablad och hacka, strö sedan över.

Rör ut dijonsenapen i grädden och pressa i vitlöken. Blanda med crème fraiche och salta och peppra. Häll över kycklingen och strö över ost. Gratinera i 20-25 minuter.

Servera med haricot verts (och ris om du inte är lchf:are).



Kommentarer
Postat av: Malin

Mmm, låter verkligen gott! Får jag testa,

Kram Malin

2011-10-11 @ 22:44:39
URL: http://malinsdiner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0